Segmen KBU : Kenangan Ramadhan ketika kecil

4:24 PM

Menjoinkan diri segmen KBU dari blog Pokcu.
Kalau nak bercerita bab Ramadhan masa kecik...belambak-lambak kenangan dok ada tapi cheq ambik hat biasa-biasa ja.

Sahur
Time sahur cheq bangun awai.Sekali arwah ayah panggil nama ja teruih terjaga.Penangan suara arwah ayah.Walaupon cheq sorang ja pompuan dan manja dengan arwah ayah tapi cheq tak ngada-ngada.Satgi ngada-ngada lebih mau kena rotan baru tau.Dulu-dulu waktu susah jarang-jarang dapat makan ayam dan daging.Mahai...duit takdak.Bila mak masak ayam or daging ja mesti semua semangat nak bangun sahur.Kalau lambat takut abes plak kan...
Bila form one sampai form five kena masuk asrama sahur pon berubah.Mula-mula rasa sedih tapi lama-lama rasa seronok sebab ada ramai kawan.

Ponteng Puasa
Masa sekolah rendah ponteng posa tu biasa la.Tak ponteng posa tu tipu la.Setakat-setakat nak curi-curi minum ayaq paip dalam pancuq tu biasa la sangat.Lebih dasat lagi cheq penah minum ayaq sirap time siang hari kat dapuq time orang takdak.Mata tu melilau-lilau tengok keliling takut orang nampak.

Berbuka
Time berbuka la paling meriah.Mak masak satu jenis kuih.Jiran-jiran pon pakat dok bertukar-tukar juadah.Penuh meja.Berebut-rebut kami 6 beradik.Yang syok sekali bila nak buat nasi ulam.Selalunya mak akan buat masa abang sulung yang belajar kat UKM balik cuti raya.Nasik ulam ni kira hidangan yang paling dasat sekali la time nak buka posa sebab nak buatnya susah.La ni...kat pasar Ramadhan pon ada tapi rasa takleh celen la dengan yang mak buat.Dari pagi kami adik-beradik dah di arah cari ulam-ulaman...memusing satu kampung.Pastu cari keladi nak buat sayur keladi makan dengan nasik ulam.Fuuhhhh....mabelesssss la.

Terawih
Opppss...masa kecik-kecik cheq tak pi terawih.Masjid jauh.Takdak keta.Arwah ayah pon nek basikal ja.Abang-abang cheq pi la terawih.Cheq teman mak kat umah tapi bila dah masuk asrama tu terawih memang dok buat hari-hari kecuali ABC(Allah Beri Cuti).

Moreh
Bab moreh ni kami sekeluarga memang meriah la sebab arwah ayah cheq bilal masjid.Petang-petang arwah dah bawak balik dah bubuq lambuk.Kalau kena menu bukak posa kat masjid masak nasik so arwah bok balik nasik.Lepas ja terawih kadang-kadang makanan tak abes banyak so arwah bok balik dari dok buang camtu ja.So makanan masa bulan posa memang jenuh.

Main mercun
Disebabkan cheq sorang ja pompuan arwah ayah tak bagi cheq main mercun.Takat-takat mercun lada boleh la.Kalau lebih pada tu tak merasa la.Asik-asik main bunga api.Mana rock.Bila abang-abang pi main mercun dengan budak-budak kampuang cheq dok main bunga api dengan anak-anak jiran sebelah.Sedih tau.Maybe arwah tau kot cheq sedih...malam raya masa darjah 6 tu arwah kejut cheq jam 2 pagi.Ingatkan apa...rupa-rupanya ayah beli mercun roket dari hat kecik sampai hat besaq.So time tu dok main balas tembak dengan budak kampung sebelah.Syok gila....

Kutip duit raya
Bila time kutip duit raya cheq suka ikut abang-abang cheq.Dapat banyak tu.Jalan kaki pusing dari satu kampung ke satu kampung tapi dulu tak rasa penat pon walaupon jalan jauh.Lani dok tengok anak menakan sendiri semua asik terperap dalam umah tengok tv...main game....hisssh....macam tak raya ja gayanya.


Tu jela yang cheq nak crita kenangan Ramadhan masa kecik.Nak tau gak crita KBUrian yang lain jugak....apala critanya ye.... 

You Might Also Like

4 apa kata anda?

  1. nasik kerabu tu nasik ulam kan? err..betoi ke dak ni pasai yg tau nasik kerabu blah pantai timoq.blah kita sni pemes dgn nasik ulam..hehehehe
    sorii na kalau salah

    ReplyDelete
  2. alololo cian...meh men mercun ngan pakcu meh..hehe


    btw thanks join!

    ReplyDelete
  3. CR...hahaha...tu la...nk sebut nasi ulam p sebut nasi kerabu...

    ReplyDelete
  4. pakcu ke supply mercun la cmtu...hehehehe

    ReplyDelete

komen yang murni-murni yek ^.^

Popular Posts

Banner

COPY AND PASTE

Tickers

SUDAH HALAL
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers