Bila kompem ciken pox

9:01 PM

Assalamualaikum

Pagi tadi ke klinik nak kompemkan bintik-bintik kat badan Aqil ni ciken pox ke tak.Memang la orang tua-tua cakap ciken pox tapi kita nak juga tanya pendapat pakar.Lagipon rugi la bayar insurans tetiap bulan tapi bila anak sakit demam tak guna kan...kan...kan...

Pas dokte kompemkan ia adalah benar belaka dapat la ubat demam, ubat tahan gatal dan ubat sapu tapi ikut kaedah orang tua-tua jangan bagi makan ubat klinik....nanti berlawan.Cuma depa soh kerap mandikan Aqil untuk hilangkan gatal dan kurangkan panas badan.


Mengikut petua kalau kena ciken pox kena bagi minum ayaq nyok.So kita pusing-pusing cari ayaq nyok fresh punya.Boh dalam cawan minum Aqil soh dia hisap.


Berkerut muka Aqil bila sedut siap pejam-pejam mata lagi bila minum ayaq nyok.Rasa ori punya tanpa campuran gula memang tak sedap sangat.
Banyak jugak Aqil minum walau berkerut muka tu.

Petua ke-2 mandikan Aqil dengan daun mambu dan atas daun mambu kat tempat tido Aqil supaya nak hilangkan miang ciken pox tu.Bab mandikan Aqil dengan daun mambu ni boleh buat.Bab lapik tempat tido tu memang tak dapat la.Aqil tido buas.Nanti bersepah-sepah daun mambu atas tilam ni kang.Silap-silap bukan Aqil yang tido atas daun mambu tapi mama abah dia yang tido.


Syukur sangat dok kat sini.Pokok mambu bersepah-sepah.Pi ambik wat macam pokok sendiri ja....hihihi...

Emmm....ada lagi ke petua kalau kena ciken pox ni ye.Kalau ada share la ke saya.Cian Aqil...merap ja keja dia.Mesti berat badan dia tak naik banyak macam selalu sebab ramai yang kata dia susut sikit dah.Kalau ada share kat komen ek...

Babai...Aqil dah jaga dah.

You Might Also Like

10 apa kata anda?

  1. alahai kesiannya dia... kena kuarantin la yer... tak dpt beraya... pasal air kelapa tu setahu idah bila chicken pox tu dah keluar banyak baru boleh bagi... sebab air kelapa tu akan keluarkan semua saki baki virus2 tu... allahualam tak tau la... itu teringat kata2 orang tua jer... semoga aqil cepat sembuh yer...

    ReplyDelete
  2. makaseh acik idah....xpe...kita ikut ja petua apa yg ada

    ReplyDelete
  3. mama kata kena bagi dia makan bisa. macam ayam. nak bagi ciken pox keluar semua sekali. bagi cepat sikit proses dia.

    moga cpt sihat Aqil. moga mama tabah dan kuat jaga Aqil ;((((

    ReplyDelete
  4. Salam.

    Nice blog.

    Jom register, promote link blog kat:
    http://free-unlimited-backlinks.com

    ReplyDelete
  5. wuuu...wuuu...wuuuuu...rs stress sbb anak merap sgt2 ni kiera tp bkn slh dia nk sakit so redha je jaga dia

    ReplyDelete
  6. alamak siannya aqil..get well soon okay..mama terpaksa layankan jelah memerap dia tu.orang sakit kan..

    ReplyDelete
  7. anyway aqil guna insurans apa tu?

    ReplyDelete
  8. alahai sian aqil.mcm mana skrg..
    smga cpt sembuh ye sayang..
    merap tu yg tak tahan tu.sian ..

    selamat hari raya maaf zahir batin dr saya..
    ppsstt: kak, tima kasih tau..
    doakan saya ye semoga dipermudahkan utk bersalin.tima kasih :)

    ReplyDelete
  9. btol kak~mandikan je ngn ayaq daun mambu..iman dlu pon org wat camtu..Alhamdulillah 2-3ari surut..lg 1,kerap mandikn pastu pkaikan bedak sejuk,tempek ja kt bdn dia bg sejukk

    ReplyDelete

komen yang murni-murni yek ^.^

Popular Posts

Banner

COPY AND PASTE

Tickers

SUDAH HALAL
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers