Oral candidiasis atau thrush

10:32 PM

Assalamualaikum

Alhamdulillah akhirnya Aqil lena jugak lepas guna bermacam-macam cara nak tidokan dia.Aqil asyik merengek ja harini kata abah dan tadi bila saya balik keja dia asik menangis...menangis dan menangis.Stress gak la memula tu tapi bila pasang Ya hanana dan zikir barulah Aqil diam sampai terlena.Mungkin sewaktu saya mengandung dulu setiap hari dengarkan Aqil dengan zikir dan ayat suci Al-Quran jadi dia dah terbiasa kot.Pastu masa berpantang di rumah tok besah tetiap hari Aqil dengar zikir dari madrasah sebelah umah plak.

Lidah Aqil kena jangkitan kulat atau bahasa omputehnya oral candidiasis atau bahasa mudahnya thrush.Tak penah lagi la Aqil kena camni sebab selalunya lidah Aqil bersih tapi sesejak sehari dua ni saya terperasan ada biji putih-putih kat hujung lidah.Saya cuba cuci guna towel basah dan nampak macam hilang tapi mungkin lidah Aqil tercedera tu yang menyebabkan Aqil menangis.Sakit kot?


Saya cuba dapatkan nasihat abang dokte sesambil tu search tenet pasai thrush ni.Jumpa blog Dr Zubaidi Hj Ahmad cite pasai thrush.Leh baca kat situ sebab musabab dan langkah-langkah untuk mengelakkan thrush ni.Nak cerita balik benda-benda tu takut Aqil jaga terus tak jadi entri nanti...hihihi...

So semalam 2nd time bawa Aqil ke klinik ambik ubat.Dapat ubat ni dokte soh sapu atas lidah Aqil tapi saya plak yang was-was nak guna.Mula-mula saya rasa dulu ubat tu.Boh kat lidah tengok pedas ke apa.Lepas Aqil tido baru la saya sapukan kat lidah dia.


Alhamdulillah...nampak dah kurang sikit trush tu kat hujung lidah cuma sekarang kena bagi Aqil banyak air masak berbanding susu tapi agak payah sikit sebab lidah sakit.Harap cepat sembuh ye sayang.Kesian kat anak mama tak puas nak nyusu sebab sakit....huhuhuhu...

You Might Also Like

4 apa kata anda?

  1. Kesiannn aqil...gmbaq tu gugel ka?

    ReplyDelete
  2. tu gmbq gugel ju...kt lidah dia ckit ja jd

    ReplyDelete
  3. Allah kesiannya budak kecik tue. klau kita yg kena pun dah sakit ini kan pulak depa yg x reti habaq. moga cepat sembuh Aqil syg

    ReplyDelete

komen yang murni-murni yek ^.^

Popular Posts

Banner

COPY AND PASTE

Tickers

SUDAH HALAL
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers